Workshops Vrijwilligersdag 16 november in Leiden

      Reacties uitgeschakeld voor Workshops Vrijwilligersdag 16 november in Leiden

 


Workshop 1: Leesplezier staat voorop!
Lezen met je taalleerder: inspirerend en leerzaam of juist moeizaam? Wij laten zien hoe je het effectief, gevarieerd én leuk kunt maken met als motto: Leesplezier staat voorop! Je leert hoe je met een vaste opbouw een nieuwe tekst samen kunt voorbereiden en lezen. Ook laten we zien welk materiaal er is en hoe je een tekst kiest die passend is. Voor een goed begrip van een tekst komt het vergroten van de woordenschat natuurlijk ook aan de orde én we zijn benieuwd naar jullie ervaringen; ruimte voor uitwisseling is er dus ook!

Workshop 2: Alles over de inburgering
Heb je veel te maken met taalleerders die bezig zijn met hun inburgering en weet je niet precies hoe het zit met de regels en richtlijnen? In deze workshop gaan we in op verschillende aspecten van de inburgering en komen ook voorbeelden aan bod. Inburgeringsexamens: hoe zien ze eruit en wat zijn de regels er omheen?

Workshop 3: Intervisie als feedback instrument
Als vrijwilliger werk je vaak alleen en ontwikkel je hierin je eigen manier van werken. Maar misschien vraag je je wel eens af hoe andere taalcoaches bepaalde kwesties aanpakken. Lopen zij tegen dezelfde dingen aan en hoe gaan zij daarmee om? Hiervoor is intervisie heel handig. Samen help je elkaar verder! Intervisie is een methode waarbij je met en van elkaar leert, door samen vragen te stellen volgens een vaste structuur. Zo kom je tot het onderliggende probleem en formuleer je samen adviezen. In deze workshop gaan we deze inspirerende werkwijze uitdiepen en vertalen naar de eigen praktijk.

Workshop 4: Hoe is het om een taal te leren?
Wil je meer horen over een leermethode die ‘anders dan anders’ is? Dan is deze TPR workshop misschien iets voor jou. TPR – Taal leer je door te Praktiseren en te Reproduceren- is een methode die het leren van een taal op een hele andere manier benadert dan traditioneel gangbaar is. ‘Al doende leert men’! We gaan aan de slag met de theorie en brengen het gelijk in de praktijk; het geven van kleine opdrachten, concrete actie… Het is écht een andere manier om de taal te leren. Nieuwsgierig geworden? Kom naar de workshop dan leggen wij het je uit.

Workshop 5: Interculturele Communicatie
Communicatie kent verschillende culturele aspecten, die we dagelijks onbewust gebruiken. In deze workshop word je bewust gemaakt van verschillende culturele waarden en normen. Je ontdekt hoe deze soms tot misverstanden kunnen leiden. En welk effect dat heeft op communicatie. In de workshop wordt je je bewust gemaakt van je eigen referentiekader. Van hieruit ontwikkel je inlevingsvermogen en interculturele sensitiviteit. Je leert hoe je dit in de praktijk toepast. We staan stil bij: kennis over jezelf en interesse in de ander, referentiekader en aannames, beleefdheid in intercultureel perspectief en valkuilen bij interculturele communicatie.

Workshop 6: Een kijkje in je eigen keuken
Het Hawaiiaans, het Chinees, het Kirgizisch… Talen die voor ons exotisch klinken, talen van verre landen. Past het Nederlands ook in dit rijtje van exotische talen? Wat maakt onze taal bijzonder? Zijn er dingen in onze taal die uniek zijn in de wereld? In deze workshop krijg je een kijkje in je eigen keuken: aan de hand van verschillende voorbeelden laten we zien dat het Nederlands eigenlijk een unieke taal is. We oefenen daarnaast met hoe je dit inzicht in je eigen moedertaal kunt gebruiken bij het begeleiden van anderstaligen.

Workshop 7: Differentiëren in groepen
Individuele verschillen in groepen zijn er altijd en het liefst wil je aan iedereen tegemoet komen. Maar hoe doe je dat? Sommige taalleerders zijn heel snel klaar met opdrachten, anderen niet. Je hebt altijd te maken met niveauverschillen. Hoe kun je hiermee omgaan? In deze workshop gaan we aan de slag met deze vragen, waarbij we focussen op werkvormen.

Workshop 8: De kracht van herhaling
Iedereen weet dat je beter leert lezen en schrijven door heel veel te herhalen. Zo slijpen nieuwe onderdelen in. Maar, ten onrechte, denken veel begeleiders dat herhaling saai is. In deze workshop leer je dat herhaling echt noodzaak is en krijg je werkvormen aangereikt om op een leuke en zinvolle manier nieuwe lesstof te herhalen.

Workshop 9: Contextgericht leren
Als taalcoach wil je graag dat je taalleerder beter Nederlands leert, gemotiveerd blijft en meer zelfvertrouwen krijgt met het gebruiken van de Nederlandse taal. Om dat allemaal voor elkaar te krijgen is het belangrijk om onderwerpen te behandelen die aansluiten bij zijn of haar belevingswereld. Maar hoe bepaal je wat relevant is? En hoe kies je vervolgens geschikte materialen bij die relevante onderwerpen? Wat zijn ‘verborgen’ leerwensen en hoe speel je hier op in met je coaching? Kom naar deze workshop en leer op welke manier je goed kunt aansluiten bij de leefwereld van je taalleerder.

Workshop 10: Dat was een leuke ontmoeting en een goed gesprek!
In deze workshop onderzoeken we met elkaar wat het nu eigenlijk betekent om als vrijwilliger aan een balie te werken. Het vraagt om een klantvriendelijke houding, dat weten we allemaal, maar wat wordt daar precies mee bedoeld? Hoe doe je dat? En wie is nu eigenlijk je klant? Met welk gevoel wil je dat je klant weggaat en welk gevoel wil jezelf aan het gesprek overhouden? Allemaal vragen waarmee we in deze workshop aan het werk gaan.